zondag 7 augustus 2011

Gibson Les Paul Goldtop, model 1956, VOS 1998

zondag 7 augustus 2011

Aangeboden: Gibson Les Paul Goldtop, model 1956, VOS 1998 Prijs: Bieden

Voor meer en betere foto's, zie bijgevoegde link!

Gibson '56 Les Paul Goldtop Historic Collection Custom Shop

Bouwjaar: 1998

Mooiste en beste gitaar die ik ooit gehad heb, maar hij past slecht bij mijn bescheiden speelkwaliteiten en vertegenwoordigt mij te veel waarde om in mijn bezit te houden. Ik heb de gitaar ruim anderhalf jaar geleden gekocht van de eerste eigenaar en enkel thuis gebruikt. De gitaar is zo goed als nieuw en vertoont slechts wat minimale fretwear.

Gitaarbouwer Patrick Koopman heeft de gitaar optimaal afgesteld en het ding speelt heerlijk, hoewel je wellicht even zult moeten wennen aan de forse 50's hals. De gitaar is exact volgens de specificaties van 1956 gebouwd (VOS: Vintage Old Specifications) en de dunnere halzen deden pas later hun intrede.

Kleine modificaties die ik aan de gitaar gedaan heb:
- Brug is vervangen door een brug van het kwaliteitsmerk Faber, zonder "ijzerdraadje" (en dus zonder bijgeluiden).
- De staartstukbevestigingen zijn vervangen door Faber "studs", waardoor het staartstuk vast geklemd komt te zitten en de sustain verbetert.

Je krijgt de Gibson brug en staartstukbevestigingen erbij, dus als je wilt, kun je alles zo weer in originele staat herstellen.

De gitaar komt met originele koffer en niet-ingevulde garantiekaart. Overige papieren heb ik er destijds niet bij gekregen en ik weet niet of die er in 1998 wel bij geleverd werden.

De Les Paul Goldtop is een en al gitaarhistorie en je komt 'em veel tegen op foto's en platenhoezen uit de jaren '50. Denk o.a. aan Carl Perkins (foto 5), Muddy Waters, Freddy King, John Lee Hooker (foto 6) en Sister Rosetta Tharpe.

Voor meer en betere foto's, zie bijgevoegde link!

Als je geïnteresseerd bent in deze gitaar, mail me dan met een serieus bod. Ik heb zelf 2300 euro voor de gitaar betaald en dan heb ik de bijkomende kosten van afstellen en vervangende onderdelen niet meegerekend. Let wel: ik ben niet geïnteresseerd in ruil, of je moet een Epihone Firebird hebben in de kleur 'amber red' met drie mini humbuckers en Maestro vibrola of een Orville (of Japanse Epiphone) Les Paul Special in TV-yellow. Uiteraard moet er dan bijbetaald worden, maar daar komen we dan wel uit.


Features:
- Carved maple top
- Mahogany back
- Single-ply cream binding on top
- Thin toggleswitch washer and jack plate
- Antique Gold finish
- ABR-1 Tune-O-Matic bridge; lightweight aluminum stopbar tailpiece
- One-piece mahogany neck with long tenon
- 22-fret rosewood fingerboard
- Acrylic trapezoid inlays
- Early-'50s rounded neck profile
- 24-3/4" scale length
- 1-11/16 nut width
- Holly headstock veneer
- Vintage tulip tuners
- P-90 single-coil pickups
- CTS pots and bumblebee capacitors
- 2 volume, 2 tone, 3-way selector switch
- Includes Custom Shop case
meer info


0 reacties: